lauantai 10. kesäkuuta 2017

Viimeinen kesä

Moikka,

aivan ihanan aurinkoisen kesälauantain päätteeksi voisin raapustaa pienen blogitekstin :) Blogeissa yleisesti ottaen näyttäis olevan aika hiljaista, myös täällä minun blogissani. Tykkään kirjoittaa kyllä, mutta erityisesti balettia koskevat tekstit tuntuu kauheesti toistavan itseään :/ Mulla on sellanen fiilis itelläni, että listaan vaan asioita jotka on mennyt hyvin tai huonosti treeneissä. Toisaalta, mikäs siinä on niin pahaa vähän kirjata niitä ylös. Lukijoille ehkä vähän tylsää, mutta en mä varsinaisesti ole yrittänyt lukijoita kalastellakaan :D 

Kevät kului nopeasti baletissa kevätnäytöstä treenatessa. Meidän aihe oli saaristomeri ja musiikki Myrskyluodon Maijasta (täältä voi kuunnella) . Meillä oli aika iso esitysryhmä, joka oli koostettu useasta eri aikuisbaletin ryhmästä, joten kyseessä oli melko sekalainen sakki. Koreografia oli melko yksinkertainen, varmaankin siitä syystä että taitotasoa oli monenlaista. Esitys oli musta kuitenkin kaunis eikä ollenkaan tylsä, myös yleisössä olevat ystäväni kehuivat esitystä (nojoo ei ehkä ihan reaabeli arvostelu siis). Ekaa kertaa esiintyessä oikeesti jopa sain jotain iloa irti itse esitystilanteesta, enkä ollut vaan kauhusta kankeana :D Itsensä katsominen videoltakaan ei tuntunut ollenkaan hullummalta, jopa hymyilin siinä :) Harjoittelu teki siis tehtävänsä ja itse esitys oli mielestäni varsin onnistunut. 

Esityksen jälkeen mulla oli kaksi viikkoa lomaa töistä, ja kierreltiin Briteissä sen pari viikkoa. Reissusta saisin kyllä todella pitkän jutun, mutta en varmaankaan nyt jaksa alkaa tehdä matkakertomusta ainakaan tähän postaukseen. Sanotaan että matka meni hyvin ja oli todella onnistunut ja ihana, vaikkakin sitä pikkuisen varjosti sekä heti alussa ja lopussa tapahtuneet terrori-iskut. Onneksi oltiin eri kaupungeissa, mutta eihän se silti mukavaa ollut. Kotiuduttiin reissusta tämän viikon tiistaina, ja siitä alkoi sitten oikeestaan heti työt, mikä tuntui todella raskaalta. Vaikka loma oli ihana ja rentouttava myös, niin silti kaipaisin sellasta lomalta rauhoittumista ennen töihin menoa :D Ja meidän loma oli siis 2200 kilometrin roadtrip, eli siinäkin mielessä oli vähän uupunut olo kun päästiin kotiin. Pari työpäivää selvittiin ja nyt viikonloppuna nukuin niin pitkään kun vaan suinkin uni maittoi, olen kököttänyt koneella ja kävin myös tunnin kävelyllä metsässä, vitsi oli kyllä aivan ihanaa se. Metsä tuoksui niin ihanalta, voin suositella kaikille! Olen kyllä iloinen että on kesä. Suomen kesä on kaunis, ihan sama mitä mieltä muut etelään karkaavat sadepilviä pelkäävät valittajat sanovat! Haha :D

Työt mulla jatkuu heinäkuun loppuun asti, ja sitten mulla alkaa harkka toisella paikkakunnalla 1.8. kestäen aina jouluun saakka. Siksi mulla on tuo dramaattinen "viimeinen kesä" otsikkona, sillä tämä on nyt mulla vimppa kesä tutussa tanssiopistossa, ja myöskin opiskelija-statuksena, koska valmistun vuodenvaihteessa! Tosi haikee fiilis, etenkin tanssiopiston suhteen. Ja sitten kun valmistun, en tiedä mistä mahdan saada töitä ja voinko siis enää palata ihanalle tanssikoululleni. Sen takia otinkin kesälle balettitunteja mahdollisimman paljon ja koitan nyt nauttia viimeisistä hetkistä tutuissa saleissa, tanssikavereista ja tuttujen opettajien ohjauksesta :) Yritän kyllä työllistyä täällä, koska mun miehellä on vielä opinnot kesken enkä jaksaisi olla etäsuhteessa ihan kauheesti enää ton harkan jälkeen. No, onneksi mulla ei jää baletti tauolle, koska ilmoittauduin uudelle paikkakunnalle balettitunneilla kansalaisopistoon. Tarjolla oli vaan alkeistunteja ja joku taso 3, joten menin sinne. Otin balettia kolme tuntia viikossa ja yhden tunnin pilatesta, niin mulla on sitten joka ilta halutessani jotain harrastusta. Perjantaisin lähden köröttelemään aina sitten tänne kotikotiin mieheni luokse, niin en ottanut perjantaille mitään tietystikään. Voi olla että en jaksa käydä koko ajan kaikissa treeneissä, mutta halusin luoda itelleni sellaset puitteet, että mun on mahollisuus mennä joka päivä jonnekin. Mun työni tulee olemaan psykologian alalla yhellä vaativimmista sektoreista, joten haluan että voin iltaisin irtaannuttaa itseni siitä täysin, enkä jää yksin istumaan kopperooni. En tunne ketään tolla uudella paikkakunnalla, joten senkin takia haluan että mun on mahollisuus tavata myös muita kuin potilaita. Paras pitää siis myös oma mieli kunnossa, ja balettihan toimii siihen enemmän kuin hyvin :) Eikä mua oikeastaan haittaa, että taso on alkeis/helppo. Tärkeintä että pääsee balettisaliin ja saa nauttia musiikista, ihan hyväkin ehkä että jos töissä stressaa niin baletissa ei tarvi sitten enää stressata tasosta. Pääsenpähän pitämään perus pliéillä ja tenduilla balettilihakset kunnossa. 

Nyt kesällä mulla on tässä alkuun kehonhuoltoa ja pilatesta lähinnä, ja oli tossa torstaina normi balettitunti ja perjantaina kärkitunti. Huomasi kyllä heti, että kun oli pari kolme viikkoa taukoa treeneistä, niin paikat tuli ihan sikakipeiksi! Oltiin Essin kanssa hurjia ja mentiin kokeilemaan baletissa jatko-tason tuntia :DD Ei se ollut niin paha kuin mitä olin peljännyt, kyllä siellä perässä pysyi muttei se ihan helppoakaan kyllä ollut. Nyt kesällä mulla jatkuu balettitunnit kolmesti viikossa, 2x normitunti ja yksi kärkitunti. Tätä siis sinne heinäkuun loppuun asti. Hmmh, haikee fiilis kyllä. 

Koontina tästä balettivuodesta voisin sanoa, että on mennyt ihan hyvin, mutta musta kakkosvuonna tapahtui eniten kehitystä. Tänä vuonna ei ole tapahtunut mitään dramaattista edistymistä, kuten esim. pirueteissa tapahtui tokan vuoden syksyllä. Kärkitunneilla olen omaan tasooni nähden kehittynyt, mutta koko ryhmään verratessa olen varmaan siellä häntäpäässä. Kahden jalan kärkijutut keskilattialla onnistuu jo tosi hyvin, mutta yhden jalan nousuissa ei vaan voima ja rohkeus riitä millään. Voisinkin sanoa, että mitä koko balettiin tulee, tarvisin kyllä ehdottomasti lisää voimaa nilkkoihin. Se on mulla varmaankin sellainen suurin kehityksen kohde, mikä vaatii vielä työstöä. Ja koska mulla ei ole tarpeeksi voimaa nilkoissa, mulla puuttuu keskilattialla rohkeus yrittää 100%sesti, niin sitten se kehityskin tyssää. Pitäisi varmaan harjotella kotona ilman tossuja nilkkalihaksia ja sitten tossuilla tangon ääressä yhden jalan nousuja... Helppo se on kirjottaa, mutta olen aivan uskomattoman laiska harjoittelemaan kotona itsekseni mitään. Nyt kun akillesjännekään ei ole enää vaivannut, olen lopettanut kuntoutusjumpan :/ Tyhmä minä, miten saisin tsempattua kotitreeniin?

Hyväksi puoleksi voin sanoa mun notkeuden, sillä tänä vuonna olen kehittynyt tossa heel stretchissä niin että saan sen ihan joka kerta suorin polvin :) Lisäksi selän notkeus on parantunut, sillä tangolla saan ihan kivan ysikympin arabeskin. JA bonuksena vielä, sain torstaina spagaatin ekaa kertaa maahan asti sitten pariin vuoteen!! Olin lämpännyt hyvin, sitten oli balettitunti, ja jäin vielä tunniksi sitten ylläpitämään lämpöä ennen pilatesta. Siinä sitten tein spagaatiharjoituksia ja tuli sellanen fiilis, että nyt kyllä lähtis kun hiukan pinnistän. Ja siinä se sitten sopivalla uloshengityksellä meni, tosin vain vasen jalka edessä. Oikeellakin sain normirajaani alemmas venytettyä, mutten ihan lattiaan asti yltänyt. Seuraavana päivänäkin kokeilin balettitunnin jälkeen ja onnistui :) Siitä olen kyllä iloinen! 

Sellaset kuulumiset mulla tällä kertaa, mieluusti kuulen myös teidän muiden kuulumisista, kevätnäytöksistä ja kesän suunnitelmista! Mulla ei ole nyt oikeen mitään balettiaiheisia kuvia, niin pistänpä tuolta Brittien reissulta loppuun kuvia. Ihanaa kesää teille kaikille!

London

Oxfordissa, itseäni fiksumpia tapaamassa

Skotlannin Skyen saarelta, Neist Point ja auringonlasku

Skyen saarella, Taliskerin viskitislaamolla

Loch Nessillä tähyilemässä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti